lördag, december 23, 2006

Digitalt julkort: God Jul!

Efter att igår ha haft avskedsfest med gänget så satte jag mig på tåget hem till om inte kanske varmare breddgrader så i alla fall sydligare. Sista festen någonsin hos Jacob var det, känn på den! Hans håla mitt på Tändsticksgränd har varit en intensiv plats för fest och umgänge. Tyvärr den sista men det låtsades vi inte om även om jag själv tog det lugnt. Steg ur sängen idag kl kvart över sju, tåget gick halv nio. Hemma i stan var man kl kvart i tio och färd hemåt med morsan väntade där.

Julen har inte direkt infunnit sig i mitt medvetande förrän jag kom hem idag egentligen. Framförallt c-uppsatsen har tagit den mesta av tankeverksamheten men även utlandsstudierna, avsked från alla och andra saker jag inte tänker nämna här har varit orosmoment i det inre. Men det släppte direkt. Måste berömma familjen som anstränger sig som den för att det ska bli så bra som det bara går. Framsidan av huset är upplyst av ljusslingor, dofter i köket och en sedvanlig stor och ståtlig gran med klappar under, tack för det! Nostalgisk som jag är så vill jag ha det såhär. Äntligen kommer den känslan man hoppas man aldrig ska förlora men som ändå blir mindre med åren, i morgon julafton. Jag vill ha det som Ulf Lundell beskriver i låten ”Låt det snöa” från skivan ”I ett vinterland” som varmt rekommenderas.

”Låt det bli snötyngda granar vid en stockstuga i bergen igen. Tänd dom där ljusen jag vill känna dofter av stearin. Håll grytan kokande, måla världen varm med den röda färgen igen”

Inte för att Julen är så viktig ur ett större perspektiv, utan bara för att jag har en romantisk bild av hur det ska vara och den kommer från barndomen. Den bilden vägrar jag göra mig av med. I min värld är snö en stor del men den lär vi inte se röken av i år.

Så jag vill passa på att önska alla i Off-the-Record och alla andra härliga människor en riktigt God Jul. Detta blir mitt julkort till alla (har dessutom med avsikt glömt att skicka riktiga julkort i år) och se till att ni mår så väl.

Dessutom beskriver Viktor Rydberg det allra bäst, möjligen uttjatad men riktigt vacker:

Midvinternattens köld är hård,
stjärnorna gnistra och glimma
Alla sova i enslig gård
djupt under midnattstimma
Månen vandrar sin tysta ban,
snön lyser vit på fur och gran,
snön lyser vit på taken
Endast tomten är vaken

Här tillsammans med mormors vovve Max i en outstanding symbios framför granen. Vi mår himla bra där.

3 kommentarer:

Jake sa...

fin hund där Hägg!
god jul!

Maria sa...

Vackert Hägg. Hoppas julen blev sådär som du vill ha den. Sköt om dig och hoppas vi hinner ses innan ni sätter er på planet. Kram så länge!

Anonym sa...

hej vänner!

Väldigt fina inlägg ni har. Hoppas ni fortsätter skriva så man får veta vad ni har för er.

Kram på er och ha ett riktigt gott åt så kanske vi ses på avslutningen.
/Martina