söndag, november 12, 2006

Mera livsnjuteri till folket

Jag tycker synd om alla de människor som stressar och mår dåligt för att må bra och smälta in i den fräscha hälsotrenden med GI-metoder, nya sorters extra nyttiga spannmål, mättat och omättat fett, hälsoprogram, kolesterolvärden och TV4-kockar som lagar coscosfyllda rödbetor och försöker övertyga oss om att det är super gott.
Många av de som stressar för att passa in i hälsolivsstilen är tjejer som inte ens behöver att tänka på fetter och points. De sitter där med sina sallader sju dagar i veckan, pressar i sig tre liter vatten om dagen och stressar för att inte komma för sent till sin pilateskurs som de har efter poweryogan. Till dem säger jag STANNA UPP OCH NJUT.
Jag tror till exempel inte på att helt vanlig husmanskost är farligt, eller att standardmjölken bara är för barn. Jag äter precis det jag vill, när jag vill, livet är för kort för att räkna kalorier. Men när jag ska läggar pengar på fett vill jag självklart ha det bästa, kvalitetsfettet. Jag äter därför nästan aldrig godis eller chips, istället njuter jag av bakverk på konditorier minst en gång i veckan. I pajer (då menar jag inte vegetariska fullkorns pajer utan de pajer som förtärs med vaniljsås) och bakelser är det enligt mig en helt annan kvalité på fettet.
Jag förstår inte varför man reagerar om någon äter två bakelser i veckan det är ju accepterat att äta två påsar chips på samma tid?
Varför egentligen köpa en påse massproducerat godis från fabrik när du för samma pris kan få en bakelse som någon lagt ner så mycket mer kärlek på?
En av landets största livsnjutare är en man med ett härligt omfång, han heter Jan Hedh och är min idol. Jan Hedh är Malmös bästa konditor och han älskar precis som jag bakverk och choklad. Om han inte varit i övre medelåldern, gift och antagligen morfar så hade jag friat till Jan Hedh. Vem vill inte ha en karl vars passion är choklad och bakelser.
Jag vill starta en gastronomisk livsnjutarturné där jag reser land och rike runt med Jan Hedh och lära människor att slappna av. Det handlar bara om att sluta med allt skräp som McDonalds och Snickers och satsa på köttgrytor och bakverkets ädla konst.
”Off the record” säger ja till livsnjuteri.

2 kommentarer:

Adam sa...

O jag vi står bakom dig på resan. Upp till kamp för livsnjuteriet!

Kristofer sa...

Ohhhh. Tusan va hungrig jag blev nu. :)